Zo gezond als een vis met te tips van diëtiste Ellen

10 augustus 2020 - 07:15

Vis eten is goed voor uw gezondheid. Vis bevat namelijk veel omega-3 vetzuren. Dit zijn onverzadigde vetzuren die meerdere gunstige effecten op de gezondheid hebben.

Zo dragen ze bij aan een normale bloeddruk en een normaal cholesterolgehalte en bieden ze bescherming tegen hart- en vaatziekten. Deze omega-3 vetzuren kunnen ook door het lichaam zelf gemaakt worden uit andere vetzuren, maar dit levert slechts een kleine hoeveelheid op. Daarom is het belangrijk dat u deze vetzuren binnenkrijgt met de voeding. Het advies is om minimaal 1 keer per week vis te eten. Wissel het gebruik van vette en magere vissoorten af. Vette vissoorten zijn bijvoorbeeld zalm, haring en makreel. Voorbeelden van magere vissoorten zijn kabeljauw, roodbaars en koolvis. Omdat Food Connect het belangrijk vindt om verantwoorde maaltijden aan te bieden, staat er bijna dagelijks een vissoort op het menu.

Voor de zomermaanden hebben we onze vissoorten voorzien van een nieuw sausje en staat, op aanvraag van velen, de pastaschotel met zalm en spinazie weer op het menu. Op die manier is het niet moeilijk om aan uw wekelijkse portie vis te komen. Ook buiten de warme maaltijd om kunt u prima vis toevoegen aan uw eetpatroon. Denk eens aan haring, gerookte zalm of makreel op brood. Maar ook in een rauwkostsalade doen deze vissoorten het goed. Overigens hoeft het niet persé verse vis te zijn, vis uit blik is een prima alternatief: makkelijk en net zo gezond.