Tafeltje-dek-je professioneler

1 maart 2013 - 09:01

Steeds meer instellingen voor thuiszorg doen de keuken de deur uit. Iedere dag een warme maaltijd koken en aan huis bezorgen wordt al lang niet meer door alle thuiszorginstellingen zelf gedaan. Ook Carint in Hengelo stapt binnenkort over op een nieuw systeem, waarbij de maaltijden een keer per week bij de ouderen thuis worden gebracht.

De maaltijdvoorziening wordt overgenomen door Food Connect uit Almelo, een bedrijf dat vooral koelverse diners bij inmiddels duizenden zelfstandig wonende ouderen in Twente en de Achterhoek bezorgt. Food Connect werkt voor een groeiende groep instellingen voor thuiszorg in Twente en de Achterhoek en bedient ook de particuliere markt. De instellingen voor thuiszorg besteden de maaltijdvoorziening uit omdat dat goedkoper is dan het zelf te blijven doen. `Iedere dag een warme maaltijd van goede kwaliteit tegen een lage prijs bezorgen is een lastige opgave`, zegt Marion Roelofs van Carint Voeding heel eerlijk. `Bovendien worden de regels waaraan je moet voldoen steeds scherper. Food Connect is een professionele organisatie die zich alleen met maaltijden, de bezorging daarvan en de administratie bezig houdt. Door dit uit te besteden, kunnen wij weer terug naar waar wij goed in zijn: zorg, wonen en welzijn.`
Hoe dan ook, het zal voor de cliënten van Carint Voeding even wennen zijn. In plaats van elke dag, krijgen ze straks nog maar eens in de week een aantal maaltijden tegelijk, die ze in de koelkast kunnen bewaren en in de magnetron kunnen opwarmen.

Hoewel er dus niet meer dagelijks een bezorger aan de deur komt, hebben de meeste ouderen die hun maaltijden via Carint betrekken, geen grote problemen met de verandering. `Sommigen vinden het handig dat ze niet meer iedere dag op een bepaald tijdstip thuis hoeven te zijn, anderen hebben meer moeite met de veranderingen`, weet Marion Roelofs `maar uiteindelijk heeft bijna niemand aangegeven dat ze straks geen maaltijd meer via ons willen hebben.`

Roelofs benadrukt dat de `signalerende` functie die de bezorgers óók hebben, absoluut niet verloren zal gaan nu de maaltijdvoorziening door een ander bedrijf wordt gedaan. `De bezorgers van Food Connect hebben ruim de tijd om de maaltijden te brengen. Als zij merken dat ouderen extra zorg nodig hebben, schakelen zij onmiddellijk Carint in.`

Daarnaast blijft Carint zelf nog dagelijks bij een klein aantal cliënten de warme maaltijden bezorgen. `Ouderen die niet zo zelfstandig zijn dat ze de maaltijden zelf kunnen opwarmen, blijven dagelijks het eten warm aan huis krijgen. Dat wordt hen gebracht door vrijwilligers.`

Bij de maaltijdvoorzieningen zijn van oudsher veel vrijwilligers betrokken. Met name de bezorging werd vaak op deze basis gedaan. Marion Roelofs van Carint ziet dat die vrijwilligers steeds vaker andere taken op zich nemen. Zij wijst in dit verband op de Stichting Welzijn Ouderen Hengelo, waar vrijwilligers ouderen bezoeken die wat meer zorg nodig hebben. `Op die manier kunnen we goed in de gaten hebben wanneer ouderen thuis extra hulp nodig hebben.`