Feitjes en fabels over eten

18 februari 2021 - 10:33

Er bestaan talloze feiten en fabels over eten. Maar wat is nu waar en wat is niet waar? Food Connect ging op onderzoek uit! We vertellen u graag meer over alle feiten en fabels over eten.

Vis en spinazie kunt u gewoon samen eten.
Feit: Er is jarenlang geadviseerd om vis niet in combinatie met nitraatrijke groente te eten. Uit nieuwe onderzoeken blijkt dat dit wel gewoon kan. Dus geniet extra van onze pastaschotel met zalm en spinazie!

In groente zit vooral vitamine C.
Fabel: Vitamine C zit vooral in fruit, zoals sinaasappelen en kiwi’s. In groente zit een beperkte hoeveelheid vitamine C, maar het bevat wel veel andere vitaminen en mineralen. Zo zit in wortelen bijvoorbeeld veel vitamine A.

een glas versgeperste sinaasappelsap bevat net zoveel suiker als een glas cola.
Feit: Fruit bevat veel suiker en sinaasappelsap bevat veel fruit. Natuurlijk bevat een glas sinaas-appelsap ook veel vitaminen, maar u kunt beter een sinaasappel eten. Dit vult namelijk ook beter.

In superfoods zitten alle voedingsstoffen die u nodig heeft.
Fabel: Superfoods, zoals lijnzaad en quinoa, bevatten veel gezonde voedingsstoffen, maar lang niet alle voedingsstoffen die u nodig heeft. Om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen is het belangrijk om gevarieerd te eten.

biologische producten zijn gezonder.
Fabel: De term “biologisch” zegt iets over hoe de grondstoffen van een product zijn verbouwd, maar het zegt niets over de voedingswaarden van een product. Dus biologische producten hoeven niet per sé gezonder te zijn dan niet-biologische producten.

spelt is even gezond als tarwe.
Feit: Spelt is net als tarwe een graansoort. Qua voedingswaarden lijken spelt en tarwe erg op elkaar: ze bevatten allebei ongeveer evenveel voedingsstoffen zoals koolhydraten, vezels, B-vitamines en mineralen.