Extra drukte bij Food Connect; maaltijdservice zet Horeca-personeel in

22 april 2020 - 13:08

ALMELO – De coronacrisis leidt tot een flinke toename van de drukte bij Food Connect uit Almelo. De maaltijdleverancier bezorgt fors meer maaltijden nu de horeca is gesloten en mensen minder snel de deur uit gaan. Een flinke uitdaging voor het bedrijf dat mede door de inzet van extra personeel van café Nielz de drukte kan opvangen.

“We zien een flinke stijging in de vraag naar onze maaltijden. Niet alleen bij ons, maar ook bij onze relaties en de franchiseformule Eten met gemak”, zegt directeur Bouwe van Wijk namens Food Connect. De maaltijdservice kookt koelverse maaltijden die een week houdbaar zijn en bezorgt deze bij de mensen thuis, waarbij rekening wordt gehouden met alle landelijke voorschriften. Hoewel vooral ouderen en hulpbehoevenden gebruik maken van de maaltijdservice, is er volgens Van Wijk ook een toename bij andere doelgroepen te zien: “Mensen wonen langer thuis en leven bewuster. We zijn er voor jong en oud en bieden in deze bizarre tijden met onze gerechten een veilige en gemakkelijke oplossing aan.”

De extra drukte leidt ook tot een toename van de werkzaamheden van het Almelose bedrijf. Er is flink opgeschaald en mede door de noodgedwongen maatregelen werd hierbij de nodige creativiteit gevraagd om alles in goede banen te kunnen leiden: “Om al het personeel een veilige werkplek te kunnen bieden hebben we een flink aantal veranderingen op de werkvloer doorgevoerd. Er wordt in kleinere ploegen gewerkt en de pauzes zijn bijvoorbeeld gescheiden.” Ook wordt er extra personeel ingezet, afkomstig van café Nielz uit Almelo. De horecazaak heeft tijdelijk haar deuren gesloten, maar eigenaar Niels Mulder heeft een deel van het personeel bij Food Connect gedetacheerd: “Voor beide partijen is dit een mooie oplossing en de medewerkers blijven ondertussen gewoon aan de slag.”

Mede door de aanpassingen is het bedrijf in staat om aan de groeiende vraag te voldoen. De waardering voor het betrokken personeel, maar ook voor de relaties van het bedrijf, samenwerkingspartners en klanten schuift de maaltijdleverancier niet onder stoelen of banken. “We hebben elkaar meer dan ooit nodig”, vertelt van Wijk. Er wordt veel van de mensen gevraagd en dat wordt gewaardeerd: “Iedereen heeft een klein presentje ontvangen van ons. Als bedankje voor de loyaliteit en als opsteker richting de paasdagen.”

De drukte houdt – gezien de maatregelen die tot 28 april van kracht zijn – voorlopig nog wel even aan. “Vooralsnog heeft de coronacrisis weinig invloed op de aanvoer van ingrediënten”, vertelt Ruud Lansink, die verantwoordelijk is voor de productontwikkeling en inkoop bij Food Connect. Hierdoor kan het bedrijf ook in de komende periode haar klanten gewoon van dienst zijn. Maar de gezondheid van de mensen staat volgens Van Wijk voorop: ”We staan klaar voor onze klanten, al is het in deze roerige tijd veel belangrijker dat we er allemaal op een veilige en gezonde manier voor elkaar kunnen zijn.”