Eerste hulp bij goede voornemens

23 december 2021 - 13:58

2022, een nieuw jaar, dus nieuwe kansen! En om het jaar met een nieuwe, frisse start te beginnen mogen goede voornemens niet ontbreken. Tijd om onszelf wijs te maken dat we nu écht het roer om gaan gooien om te werken aan een verbeterde of misschien wel geheel nieuwe versie van onszelf. Maar hoe pakken we die goede voornemens dan aan? Sterker nog, hoe houden we ze vol? Wij gingen voor u op onderzoek uit en zetten een aantal tips op een rijtje.

Traditie

De traditie van goede voornemens met nieuwjaar is zo’n 4.000 jaar geleden ontstaan in Babylonië. Toen deden de Babyloniërs aan het begin van het jaar de beloften aan hun goden om geleende spullen terug te brengen. Echter waren deze voornemens nog niet op persoonlijke doelen gericht. Nu, 4.000 jaar later, weten we niet anders. Terwijl de een zich richt op afvallen of meer bewegen, focust de ander zich misschien wel op minder alcohol drinken of stoppen met roken. Het zijn allemaal individuele wensen.

Verschillende voornemens

Goede voornemens zijn er dan ook in allerlei soorten en maten. Voor iedereen zijn ze anders. Terwijl iets voor de één een kleine verandering is, kan het voor de ander juist een hele grote verandering zijn. Daarnaast zijn er voornemens die we belangrijk vinden, maar ook voornemens waar we minder waarde aan hechten, maar waar we toch in het nieuwe jaar ook aandacht aan willen schenken. Voornemens die op dit moment bijvoorbeeld populair zijn, zijn: je minder druk maken, meer sporten en bewegen, afvallen, meer sparen en minder snacken of snoepen.

Kans op falen

Echter is het bedenken van die voornemens het probleem niet. Die hebben we namelijk zo gemaakt. Waar we vooral tegenaan lopen is het realiseren van al die mooie visioenen. Grote kans dat we falen, maar waarom dan? Zo is bijvoorbeeld een van de grootste oorzaken dat we onszelf te weinig tijd gunnen om aan ons goede voornemen te werken. Daarnaast zijn we ook snel te streng voor onszelf of is het voornemen dat we hebben bedacht onrealistisch. Als het dan even niet lukt zorgt het voor een grote teleurstelling en een chagrijnig humeur, en dat maakt het er zeker niet makkelijker op.

Een andere verklaring voor het feit dat we onze goede voornemens niet kunnen volhouden is ons gedrag. Ons gedrag bestaat uit bewust (5%) en onbewust gedrag (95%). Bewust gedrag is eigenlijk gedrag dat we plannen, waar we dus over na moeten denken. Onbewust gedrag is daarentegen gedrag waar we niet over na te denken, het gaat gewoon vanzelf. Dit onbewuste gedrag zit eigenlijk in de weg als we iets willen veranderen. Stel bijvoorbeeld dat uw goede voornemen bestaat uit het vaker wandelen naar uw werk terwijl u normaliter op de fiets gaat. Dan is de kans groot dat u ’s ochtends toch onbewust de fiets weer pakt. Doordat dit soort keuzes eigenlijk geheel automatisch gemaakt worden is het voor ons bewuste gedrag lastig om daar tussen te komen.

Tips

Maar wat kunnen we dan doen om onze goede voornemens wel vol te houden? De eerste en misschien wel makkelijkste tip is om niet aan alle voornemens tegelijk te beginnen. Dit zorgt voor een hoop veranderingen in één keer en dat veroorzaakt onrust in ons lichaam. Het gevolg: een slecht humeur en een grote kans dat we terugvallen in het oude patroon. Verspreid daarom uw goede voornemens over het hele jaar en begin pas met een nieuw voornemen wanneer de ander behaald is.

Om vol goede moed aan een nieuw voornemen te kunnen beginnen is het belangrijk om deze zo concreet mogelijk uit te werken. Zorg ervoor dat hij realistisch is en maak duidelijk wat u wilt bereiken. Formuleer zo precies mogelijk wat u gaat doen. Begin vervolgens in kleine stapjes en probeer regelmatig resultaten te meten. Dit geeft u een duidelijk beeld van wat u al behaald heeft en motiveert om nog een stapje verder te gaan.

Ook is het ontzettend belangrijk om u voor te bereiden op momenten dat het even niet zo loopt als gepland. Dit kunt u ook wel zien als een crisismoment. Door dit soort momenten goed van te voren in kaart te brengen maakt het ze makkelijker om te overwinnen. Weet wat u op zulke momenten kunt verwachten, maar ook hoe u ze moet aanpakken. Hebt u een crisismoment overwonnen, vergeet dan om uzelf te belonen.  Een beloning is namelijk een goede stimulans om door te (blijven) zetten.

Conclusie

Volhouden heeft dus vooral te maken met het bijhouden en meten van uw voornemen. Bereid u voor op moeilijke momenten en beloon uzelf bij een goed resultaat. Pak daarnaast ook genoeg rust en slaap zodat u elke dag over voldoende brandstof beschikt. Zo kunt u er vol goede moed tegenaan, want zonder die wilskracht komt u er niet!