De weg op met bezorger Klaas

18 juli 2019 - 12:15
Bezorger Klaas de Boer

Klaas de Boer is al jaren bezorger bij Food Connect en doet dit nog steeds met veel plezier: “Het contact met de klanten is het allerleukste aan mijn werk”, vertelt Klaas enthousiast. “De dagen zijn ontzettend afwisselend en ik vind autorijden gewoon heel erg leuk. Dit is dus de perfecte combinatie voor mij”. We vroegen hem snel meer over zijn werkzaamheden als bezorger bij Food Connect.

“Voor mij is geen week hetzelfde, omdat ik veel verschillende routes rijd en daardoor vaak nieuwe klanten tegenkom”, vertelt Klaas. Hij werkt inmiddels al 8,5 jaar bij Food Connect en heeft op deze manier al veel klanten leren kennen. “Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar het verhaal achter onze klant: wat heeft hij of zij altijd gedaan in zijn/haar leven en wat houdt ze bezig? Op deze manier zal ik dan ook altijd kennismaken, want het werk is gewoon veel leuker als je elkaar echt leert kennen. Zo kom ik nu nog steeds klanten tegen die ik op mijn eerste werkdag heb leren kennen”.

Signaleringsfunctie

Bij veel mensen is Klaas kind aan huis. Ze kijken uit naar zijn komst en weten ondertussen hoe hij zijn koffie drinkt: “Ik heb mijn vaste adressen, de koffie staat dan al klaar als ik kom”, zegt Klaas. “Maar het komt ook wel eens voor dat ik de klant moet helpen omdat hij of zij is gevallen. Daarom vind ik het ook zo belangrijk om elkaar te leren kennen. Want naast het bezorgen van de maaltijden hebben wij als bezorgers ook een signaleringsfunctie waardoor we in bepaalde situaties de klant kunnen helpen”.

Speciale momenten

Dat geen week hetzelfde is blijkt wel uit de diversiteit in routes die Klaas rijdt. “De ene keer rijd ik richting het Westen en de andere keer ben ik in het Noorden te vinden. Dit houdt het werk erg afwisselend en leuk”, vervolgt Klaas. “Op een werkdag start ik altijd bij Food Connect in Almelo, waar ik even koffie drink met de andere bezorgers. Vervolgens gaan we snel op pad om de maaltijden op vaste tijdstippen bij onze klanten te kunnen bezorgen. Zo kom ik dagelijks bij zo’n 70 tot 90 klanten!” De afwisselende werkdagen zorgen ook voor mooie momenten. “Ik kwam een keer in Losser bij een stel binnen, waar de hele kamer vol bloemen stond. Het bleek dat zij hun 65-jarig huwelijksjubileum vierden! Natuurlijk heb ik direct de klantenservice gebeld zodat wij hen ook konden feliciteren met een bloemetje. Dit zijn echt speciale momenten”, vertelt Klaas met een lach.

Speurtocht naar nieuwe klanten

Maar wat heeft Klaas voor zijn werk als bezorger gedaan? “Ik ben zelfstandig ondernemer geweest, waarbij ik onder andere een eigen viszaak heb gehad”, vertelt Klaas trots. “Ook hierbij was het contact met klanten een belangrijk onderdeel. Dat heeft me dus altijd al erg aangesproken”. Daarnaast heeft Klaas ook diverse hobby’s: van wandelen tot fietsen en van motorrijden tot geocaching. Geocaching is een buitensport, waarbij je via je telefoon of gps-ontvanger verschillende verstopplaatsen moet vinden, zoals een speurtocht. “Hierdoor kom ik overal in Nederland op de mooiste en verrassendste plekken. En dat is natuurlijk bij mijn werk niet anders, want ik doe als het ware een speurtocht naar onze nieuwe klanten”, sluit Klaas lachend af.